Niekedy sa vám stane, že do tímu dostanete človeka, ktorý zjavne ešte nikdy nepočul príslovie „nehryz ruku, čo ťa kŕmi”. Kde môže, urobí vám zle. Chyba často nebýva vo vás ale v jeho pokrútenej interpretácii vašich skutkov. Ak sa k nemu budete správať ohľaduplne a ústretovo, môže sa stať, že len prilievate olej do ohňa…
Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov. Dnešný článok je z blogu z apríla 2012. |
Príbeh istého podnikateľa: „Mám v servise pracovníka, o ktorom možno povedať len jedno – je to nočná mora! Pred dvoma mesiacmi mi prišiel povedať, že vďaka zaradeniu do smeny má problémy nájsť si dozor k deťom, keď sa vracajú domov zo školy. Dočasne som mu vyhovel, ale upozornil som ho, že musím takto riešiť ešte ďalších päť žiadostí. Od toho dňa sa pracovník stal mojím tŕňom v päte! Vyvoláva konflikty s majstrom, ku mne sa správa nepriateľsky a snaží sa nás doviesť až k fyzickej konfrontácii. Dozvedel som sa, že ho rozčúlilo, že ho nedokážeme preradiť natrvalo do smeny, ktorá by mu vyhovovala viac, a tak sa rozhodol škodiť nám, kde to len pôjde. Začal sa hádzať na maródku, vypadne raz za čas aj na celý týždeň a my s tým máme problémy.”
Pripomína vám to situáciu z vlastného života? Niekedy sa stane, že zamestnávateľ sa snaží správať ohľaduplne, ak má zamestnanec problém, ale ak zamestnanec zareaguje takto nepriateľsky, je to jasný signál, že v hre je viac!
Spomínaný podnikateľ sa napríklad dostal do situácie, v ktorej čelí trom problémom:
- musí riešiť pružnosť pracovnej doby,
- sústavné negatívne správanie zamestnanca i
- zhoršenie pracovnej morálky ostatných pracovníkov, ktorí sa prizerajú, ako jednému z nich všetko „prejde”.
Pozrime sa najprv na druhý problém, na sústavné negatívne prejavy. Nech už sú ich príčiny hocijaké, nikto by nemal trpieť konfrontačné správanie, a už vonkoncom nie, keď sa spája s fyzickými alebo emocionálnymi hrozbami. Keď sa tieto dostanú spod kontroly, výsledkom býva ublíženie na tele alebo na duši iných pracovníkov, znížená produktivita a niekedy aj súdne spory, zničenie majetku alebo poškodenie dobrého mena podniku. Toto neslobodno za žiadnych okolností tolerovať.
Najrozumnejšie by bolo zvolať okamžite poradu s personalistom, právnikom a podnikovou bezpečnostnou službou a identifikovať ohrozenie a jeho možné dopady a riešenia. Potom by si mal manažér zavolať konfrontačného pracovníka na pohovor, buď medzi štyrmi očami, alebo za prítomnosti spomínaných útvarov (to je ešte vhodnejšie). Treba sa ho úprimne a otvorene spýtať na príčiny jeho negatívneho správania a snažiť sa ich pochopiť. A keď sa vám podarí vytvoriť v pracovníkovi pocit, že ste ho počúvali a porozumeli, môžete spoločne začať hľadať riešenia.
Prvým riešením by malo byť ukončenie negatívnych prejavov, a to verbálnych i neverbálnych (napr. absencie, hrozby, fyzické napádanie). Ak sa tu nedohodnete na okamžitej zmene, treba vážne rozmýšľať o ukončení pracovného pomeru. Cieľom tohto procesu je vytvoriť v pracovníkovi poznanie, že jednáte v mene nielen svojom, ale aj ostatných pracovníkov podniku. Vašou úlohou ako manažéra je totiž zabezpečiť normálne, funkčné a neohrozujúce pracovné prostredie pre všetkých pracovníkov.
Ak máte v podniku vybudovaný systém poradenstva alebo asistovaného riešenia problémov, navrhnite pracovníkovi, aby ho využil, pretože jeho skutky výrazne prekročili hranicu „normálneho”.
Ešte stále nevieme, prečo sa pracovník takto správa, a navyše si ani nie sme istí, že sa správanie nebude opakovať alebo stupňovať. Preto musíme konať okamžite, lebo inak sme spoluvytvorili podmienky, v ktorých niekto možno príde k úrazu!
V druhom kroku by sa manažment mal stretnúť s ostatnými pracovníkmi a vysvetliť, že situáciu rieši, pretože kladie veľký dôraz na bezpečné, motivujúce a produktívne pracovné prostredie. Ak treba, zaveďte si postupy, ktoré budú riešiť podobné situácie v budúcnosti. Vyjadrujte sa aj k ostatným dvom polohám – tomu, čo predchádzalo negatívnemu správaniu (napr. v tomto prípade pružná pracovná doba) a tomu, čo nastalo následkom negatívneho správania (v tomto prípade pokles pracovnej morálky).
9,087 total views, 1 views today