Ako dosiahnuť zmenu u podriadeného?

Niektoré metódy na vyvolanie zmeny v ľuďoch sú dosť neefektívne. Patrí k nim:

  • “Bol by som rád, keby si …”
  • “Nepáči sa mi spôsob, akým …”
  • “Chcem, aby si zmenil…”

Takýmto spôsobom totiž ľudí nevedieme, ale len pretvárame na svoj obraz. Ak vieme niečo kontrolovať, je to náš štýl práce a komunikácie – ale nie štýl práce a komunikácie iných ľudí, ktorí si ho vytvorili na základe svojich vlastných hodnôt a presvedčení. Keďže tieto hodnoty a presvedčenia nepoznáme, nemôžeme im nič prikazovať – môžeme ich len motivovať a viesť príkladom.

Ak chceme u podriadeného niečo zmeniť, potrebujeme to s ním rozdiskutovať. Potrebujeme jednak poznať jeho hodnoty a presvedčenia, aby sme ich vedeli použiť pri motivovaní k zmene, ale súčasne potrebujeme podriadenému dať pocit, že sa s ním ráta ako so svojprávnym členom vzťahu – a teda sa od neho očakáva rovnako svojprávna korekcia nevhodných prejavov…

A čo môžeme meniť na svojom správaní, ako potrebujeme ľudí namotivovať k vyššej výkonnosti a iniciatíve?

Zapojme ich do rozhodovania o veciach. Keď majú príležitosť vyjadriť svoj názor a počúvať názory iných, učia sa a majú možnosť korigovať svoje hodnoty a presvedčenia, ktoré nie sú pre prácu najvhodnejšie.

Počúvajme, čo hovoria. Nielenže to buduje ich pocit spolupatričnosti a osobnej hrdosti, ale nám to dáva istý stupeň kontroly nad tým, ako pracovník vnútri „tiká“ a oni sa pri tom učia formulovať a upresňovať svoje myšlienky. Navyše ľudia, ktorí danú prácu robia, obvykle majú najlepšie nápady na jej vylepšenie.

Rešpektujme svojich podriadených. Kritika neposúva dopredu – pozitívne očakávania áno. A dôvera v špecifické schopnosti jednotlivcov buduje ich hrdosť na seba a na prácu, ktorú vykonávajú. Rešpektovanie súčasne znamená, že tím žije rôznorodosťou názorov – a tým, že je nútený ju riešiť a ošetrovať, sa rozvíja a napreduje.

Odmieňajme dobrý výkon a vhodné správanie. Odmena nemusí mať vždy len formu financií – niekedy postačí jediné slovo alebo gesto uznania – ale musí byť v pravý čas a na prvom mieste. Hovorí sa tomu „pristihni svojich ľudí, ako robia niečo dobre, a pochváľ ich“. Pričasto kritizujeme a zaháňame ľudí do defenzívy a vnútornej výpovede. Keď majú radosť z toho, čo robia a že šéfovi sa páči, ako to robia, máme oveľa vyššiu pravdepodobnosť, že vhodné správanie budú opakovať. Podmienka je: musia vedieť, že je „vhodné“ a že šéf ho „oceňuje“.

Ak pred tímom stoja ťažké časy a očakávame od nich zmeny v správaní, musíme sami začať tým, že upravíme svoje vlastné správanie podľa nových podmienok.

 1,864 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.