Ako byť autentickým lídrom?

Byť sám sebou? To nie je až také jednoduché, hovorí profesorka IE Business School Margarita Mayo. Toto je upravený výťah z jej knihy Yours Truly: Staying Authentic in Leadership and Life (Bloomsbury, 2018).

  • pevná väzba, 312 strán
  • Vydavateľ: Bloomsbury Business (apríl 2018)
  • Jazyk: anglický
  • ISBN-10: 1472950917
  • ISBN-13: 978-1472950918

Dnes je ľahko pochopiteľné, že všetci potrebujeme viac autentickosti. Jeden z najpálčivejších problémov, ktorým čelíme, je nedôvera v lídrov. Edelman’s 2017 Trust Barometer v 28 krajinách sveta napríklad uvádza, že úroveň dôvery v biznis-lídrov dosahuje len 37%, čo je o 6% menej ako v roku 2015 a o 11% menej ako v roku 2011.

Ide o krízu dôvery v manažment a potrebujeme ju začať riešiť, pretože podnikoví lídri sú ten lep, čo drží podniky pohromade – a tým aj ekonomiku. Kedysi sa dôvera v lídrov zakladala na ich formálnej pozícii, ale dnes sa potrebujú spoliehať viac na svoju autentickosť, ak chcú získať dôveru podriadených, kolegov a prostredia.

Čo robí človeka naozaj autentickým?

Autentické líderstvo nie je len o tom, že ste sami sebou, ale aj o tom, že sa snažíte dosiahnuť tú najlepšiu verziu zo seba a ste otvorení a bez pretvárky voči ostatným. Je to nikdy sa nekončiaci proces budovania vzťahov založených na dôvere. Autentickí lídri si dokážu získať srdcia iných, v svojom prostredí nastoľujú zvyk učenia sa a žijú v harmónii s inými. Margarita Mayo to nazýva 3 H autentického líderstva: Heart, Habit, and Harmony, teda srdce, zvyk a harmónia.

Takže na to, aby ste sa stali – a zostali – autentickým lídrom, potrebujete tri schopnosti: emocionálnu, behaviorálnu a sociálnu autentickosť.

Srdce – emocionálna autentickosť

Autentický líder má mať sám zo seba dobrý pocit. Sú to ľudia, čo sú rozhodní, vnútorne hnaní robiť veci, žujú podľa vlastných noriem a volia si alebo vytvárajú kontexty, ktoré vyhovujú ich vlastným silným stránkam. Preto navonok vyžarujú sebarealizáciu. Žijú tým, čo robia.

Napríklad Richard Branson platí ako jeden z najvýznamnejších podnikateľov za posledných 50 rokov – nie len kvôli svojmu úspechu, ale pretože ľudia o ňom vedia, že do toho, čo robí, vkladá celé svoje srdce.

Kľúčové črty, vytvárajúce emocionálnu autentickosť, sú nadšenie, pokora a rozprávanie príbehov. Autentickí lídri si stoja za svojím vlastným životným príbehom a vedia ostatným povedať, čo v živote urobili a čo sa z toho naučili. Nepotrebujú vyzerať neomylne – a tým umožňujú aj ostatným robiť chyby a učiť sa.

Zvyk – behaviorálna autentickosť

O autenticite si obvykle myslíme, že je to nejaká vrodená schopnosť, ktorú jeden má a druhý nie. Lenže autentický líder sa nerodí ako autentický líder; je “umelecké dielo v procese tvorenia”. Je výsledkom vlastnej práce na sebe. Udržiava si optimistický pohľad na vec, buduje si mentálnu silu a udržiava kontrolu nad svojím osudom. Toto správanie je opakovaný zvyk, ktorý pozostáva zo sústavného sebaskúmania a hľadania možností byť zajtra lepší ako dnes.

Autentickí lídri sa rodia predovšetkým v obdobiach krízy a premeny – či už na osobnej alebo profesionálnej rovine alebo na oboch súčasne. Napríklad Kevin Johnson, novy CEO v Starbucks, sa podľa vlastných slov vrátil k svojej autentickosti, keď mu bol diagnostikovaný melanóm. Vtedy si vyjasnil, čo je preňho podstatné a čo je len “spoločenský nános”.

Kľúčové črty, potrebné na to, aby človek zostal po celú dobu autentický, sú zameranie na rast, empatia a odolnosť.

Harmónia – sociálna autentickosť

Autentickí lídri berú ohľad na iných. Nie v zmysle, že robia, čo im vidia na očiach, ale majú oči pre silné a slabé stránky toho druhého, vytvárajú si k nemu vzťah, pomáhajú mu vytvárať si vzťah k ostatným členom v okolí a spoločne budujú kontext, v ktorom sa dokáže uplatniť a zažiariť každý jeho člen.

Napríklad hviezdny vzostup CEO Googlu Sundara Pichaia prostredie prekvapil, pretože nijako nezapadal do obvyklého klubu lídrov s veľkým egom. V jednom z interview povedal: “Keď ste líder, veľká časť vašej práce spočíva v tom, urobiť vašich ľudí úspešnými. Je to menej o vašom vlastnom úspechu, ako skôr o tom, zabezpečiť, aby ste okolo seba mali dobrých ľudí.”

Kľúčové črty, ktoré pomáhajú dlhodobo vytvárať harmóniu a ovzdušie autentickosti, sú ísť príkladom (exemplarity), budovanie na spoločnom (community) a odovzdávanie štafety (legacy). Manažéri dokážu premeniť autentické líderstvo na úspešnú stratégiu, ak žijú podľa toho, čo hlásajú, a idú príkladom, ak budujú sociálne prostredie s ľuďmi a pre ľudí a ak vedú ostatných so sociálnym podtónom.

Ako zvládnuť paradoxy autentickosti?

Autentické líderstvo nie je nikdy statické a nikdy sa neorientuje na vlastný prospech. Aby bolo naozaj úspešné, potrebuje byť na jednej strane pevne zakorenené, ale súčasne sa potrebuje vyvíjať a prispôsobovať. Autentický líder dokáže ošetriť tri paradoxy, ktoré to so sebou nesie:

  1. Dokáže ošetriť vnútorné napätie medzi jednotlivými svojimi súčasťami osobnosti, pričom dokáže byť verný sám sebe. Často musí vyvažovať protichodné motívy a akceptovať všetky súčasti svojho života, aj tie menej oslnivé, aby poznal dobre svoje reakcie (výhody a obmedzenia) a vedel, čo je zmyslom jeho pôsobenia.
  2. Postupom času sa mení a potrebuje nájsť rovnováhu medzi rastom a autentickosťou. Snaží sa “spájať bodky” a nachádzať súvislosti a väčší obraz. To mu umožňuje dať zmysel minulosti a vytvárať tak novú budúcnosť.
  3. Má dlhodobý dopad na prostredie, pretože dokáže nájsť rovnováhu medzi svojim spoločenským ja a svojím osobným ja. Definuje a zavádza normy, správania a platformy, ktoré ho pretrvajú dlho po tom, ako odíde.

Ak chcete byť autentickým lídrom, potrebujete si nájsť spôsob, ako v sebe ošetríte tieto tri paradoxy autentickosti. Potrebujete v sebe nájsť silu, ako vyvážiť svoje rôzne záujmy, možnosti a sociálne potreby.

 2,818 total views,  4 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.