Nedávno rozbúril hladiny HR prieskum inštitútu Gallup za rok 2013 o motivácii zamestnancov, ktorý tvrdí, že 7 z 10 pracovníkov je buď aktívne demotivovaných, alebo v práci jednoducho zabíjajú čas. Jack Zenger a Joe Folkman v svojom článku pre Leadership Excellence však na základe vlastných skúseností a prieskumov toto číslo spochybňujú a navyše ukazujú, aké nebezpečné môžu byť podobné informácie.
Lídri, ktorí sú konfrontovaní s týmto číslom, nebudú ochotní zavádzať praktiky na zvýšenie zaangažovanosti pracovníkov ako pružná pracovná doba („veď by to len zneužívali“), práca čiastočne z domu („to by robili len na pracovisku“), vysvetľovanie podnikovej stratégie zamestnancom („aj tak to hneď pustia z hlavy alebo vynesú z firmy“) a rozvoj a vzdelávanie („načo, keď ich to aj tak nebaví“).
Navyše takéto výrazne negatívne čísla majú psychologický dopad – keď si manažér prečíta, že 70% jeho ľudí je neangažovaných, začne ich hľadať. Aj keby jeho tím bol nadpriemerne angažovaný do poslednej nohy, on 70% z neho začne považovať za nemotivovaných – a podľa toho sa k nim začne aj správať, čím ich sám aktívne demotivuje.
Čo je ale východisko z dilemy o motivácii?
Lídri často majú jednu pozoruhodnú vlastnosť, ktorá ich odlišuje od iných, priťahuje k nim iných ľudí a umožňuje im dosahovať pozoruhodné výsledky. Tejto vlastnosti hovoríme charizma (z gréckeho „dar“). Mnoho ľudí verí, že ide o vrodenú vlohu, ktorú niektorí majú a iní zas nie. Ale ak odhliadneme od tejto vlohy, ešte máme líderské zručnosti, ktoré dokážu strhnúť ostatných a ktoré si dokáže vybudovať každý manažér.
Nepotrebujete charizmu na to, aby ste inšpirovali.
Lídri, ktorí pôsobia na iných najviac motivačne a inšpiratívne, používajú šesť prístupov:
- vizionárstvo – vytvárať pre tím jasný obraz o budúcnosti a výdatne ho komunikovať smerom k tímu
- podporovanie – vytváranie si pozitívnych vzťahov s každým jedným pracovníkom i celým tímom vďaka načúvaniu so záujmom a emocionálnemu podchyteniu pracovníkov
- napredovanie – prejavovanie koncentrovaného sústredenia na dosahovanie čísel a napĺňanie cieľov načas a preberanie zodpovednosti za vlastné výstupy a prácu
- pred-žívanie – poskytovanie nasledovaniahodného vzoru v tom, ktoré veci sa robia a ako
- nadšenie – prejavovanie záujmu a zapálenia za organizáciu, za ciele a za prácu
- odbornosť – poskytovanie silného usmernenia a istoty, ktorá sa zakladá na odbornom zdôvodnení.
Väčšina lídrov používa jeden-dva prístupy často. Obvykle panuje mienka, že lídri, ktorí prejavujú nadšenie, sú najinšpirujúcejší. Prieskumy autorov však dokladajú, že oveľa inšpiratívnejší sú lídri, ktorí používajú viac než len jeden prístup a ktorí tieto prístupy vzájomne kombinujú.
Pretože za každým z prístupov sa skrýva pragmaticky popísané správanie, možno sa ich naučiť a rozšíriť svoj záber líderstva o nové prejavy. Všetko, čo líder urobí, má dopad na jeho podriadených. Takže stačí si urobiť pár minút času, spýtať sa ľudí, ako sa im darí, poďakovať sa im a povzbudiť ich, ak majú problémy. Nepotrebujete charizmu na to, aby ste inšpirovali. Potrebujete si spraviť čas, zvoliť vhodnú metódu a dôsledne ju realizovať.
1,805 total views, 2 views today