Viesť tím nie je jednoduché. Každý má iné priority, iné zručnosti a inú predstavu o tom, čo by sa malo dosiahnuť. Ale najlepšia súčasť vedenia ľudí je to, keď dosiahnete, že začnú objavovať svoj potenciál, o ktorom dovtedy ani len netušili.
Ak nepoznáte svoju hodnotu pre podnik, tak pravdepodobne nebudete dôverovať nikomu, kto vraví, že vás dovedie k tej hodnote, ktorú sami v sebe nevidíte. Na ilustráciu môžeme použiť príklad kreatívnych činností. Kreativita je subjektívna, ľahko sa poškodí a často sa spochybňuje, pretože obvykle prekračuje alebo narúša zaužívané normy. Väčšina ľudí sa pokúsi o kreativitu, narazia a vzdajú to. To sa týka aj vašich podriadených. Začnú s vysokým nasadením, ale pravidelné – hoci neúmyselné – zrážanie na kolená ich zlomí a vtlačí do presne tej škatuľky, o ktorej si firma myslí, že ju tak potrebuje.
Ako manažér si potrebujete nájsť spôsob, ako ich postaviť znova na nohy, pretože inak predstavujú pre vás i pre podnik premárnený potenciál. Vyskúšajte týchto päť jednoduchých spôsobov, ktoré v ľuďoch podporujú ich skrytý potenciál a budia v nich sebadôveru:
Zodpovednosť
Vaši ľudia dostávajú ciele, pretože ich úlohou – a nie vašou – je napĺňať ich. Ak ich mikromanažujete, vlastne robíte ich prácu miesto nich, pretože sa potrebujete cítiť ako jediný schopný človek v tíme. Nehrajte sa na Supermana. Odovzdajte zodpovednosť za dosahovanie cieľov svojim ľuďom. Ak nie sú schopní tieto ciele dosiahnuť, tak je na čase nájsť si niekoho, kto ich dosiahnuť schopný bude. Možnože spočiatku bude presunutie zodpovednosti za úlohy na svojich ľudí pre vás ťažké, ak na to nie sú zvyknutí, ale prejavíte tým dôveru v ich schopnosti napĺňať potreby firmy. To v nich vybudí túžbu urobiť aj viac, pretože ľudia potrebujú sami sebe dokazovať svoju hodnotu. Tak ich v tom neobmedzujte mikromanažovaním.
Pochvala
Nič nedokáže udržať nasadenie ľudí tak ako priebežné pochvaly. Nič nie je jednoduchšie než nechať sa strhnúť vlnou negativity a sústreďovať sa na chyby, ako to v podnikoch býva zvykom. Potrebujete si vytvoriť priestor, kde vás sústavné riešenie problémov a zápasenie s ťažkosťami nebude viesť k tomu, že začnete prehliadať to dobré na vašich ľuďoch a ich pracovných výsledkoch. Vyhýbajte sa falošnej pozitivite, ale skôr stanovujte drobné ciele, pomáhajte svojim ľuďom dosahovať drobné víťazstvá a oslavujte ich spoločne s nimi. Obrovský pokrok začína vždy prvým krokom. Možno to potrvá dlhšie, ale hľadanie toho dobrého pomáha ľuďom rásť a časom začnú dosahovať výsledky, na ktoré by si boli predtým netrúfli.
Rada
Ak chcete radiť, potrebujete najprv počúvať. Takýmto spôsobom učíte svojich ľudí tiež, aby počúvali oni vás. Keď niekomu poviete „veď som ti vravel“, to nie je rada, to je len predvedenie vlastnej nadradenosti. Ak však pristúpite k pravidelným záverečným analýzam (tzv. postmortem) ukončených projektov, umožňujete ľuďom spoločne vytvárať pochopenie toho, čo funguje a čo by sa dalo nabudúce urobiť inak, lepšie. Na základe týchto vhľadov sa potom dá radiť a spomínať si na minulé skúsenosti. Tomu sa hovorí komunikácia. Keď vaši podriadení začnú s vami komunikovať, vytvárajú vám priestor pre ďalšie rady a pre posun k vyššej budúcej výkonnosti – a navyše je to pre nich motivujúce.
Zdroje
Takmer každý útvar narieka nad tým, že má nedostatok zdrojov. Od samého začiatku ako líder potrebujete prioritizovať zdroje. Potrebujete sa postarať, aby pre skutočne dôležité úlohy vaši ľudia mali všetko potrebné na dosiahnutie cieľa. Týmto im prejavujete obrovskú dôveru, pretože kým doteraz boli ich úlohy len predstavy v hlave, len čo sa k nim začnú prideľovať zdroje (a v tom hlavne peniaze), nadobudnú hmotný rozmer a stávajú sa uchopiteľnejšie a reálnejšie. A keď sa dokážete spoľahnúť, že vaši ľudia urobia všetko, čo je v ich silách, môžete čas potrebný obvykle na motiváciu a dozor tráviť tým, že zoženiete nové a nové zdroje.
Aplikácia
Mnohé organizácie sa postupom času stávajú pohrebiskom neaplikovaných nápadov. Každý deň zomrie nejaká dobrá myšlienka. Najviac to bolí tých, čo sa podieľali na jej vzniku. Aplikácia nápadov je sprievodná črta schopnosti dosahovať úspechy.
Keď vybudíte sebadôveru v ľuďoch, ktorých vediete, zistíte, že majú oveľa väčšie schopnosti, než ste si pôvodne predstavovali. Urobte pre svojich podriadených vhodné prostredie tým, že im dáte tých päť vecí, ktoré potrebujú na to, aby vynikli a cítili sa pri práci dobre a dôležito.
Ľudia, ktorí nemajú dôveru v svoje vlastné schopnosti, nebudú dôverovať ani vašej schopnosti viesť ich.
1,874 total views, 1 views today