1. Neglobalizuj; lokalizuj.
Na rozdiel od Toyoty a iných multinárodných podnikov z hocijakého odvetvia, Honda nie je hierarchická organizácia riadená centrálou. Miesto toho fungujú jej podniky po celom svete ako autonómne firmy, ktoré navrhujú a vyrábajú automobily podľa podmienok a preferencií lokálnych zákazníkov. Je to stratégia „všetko na jednom mieste“ a jej výhoda oproti ostatným podnikom spočíva v tom, že vývoj a iné technické útvary nie sú riadené z centrály manažérmi, ktorí nemajú potuchy o tom, ako sa správa trh, ktorý lokálne obsluhujú.
2. Neboj sa paradoxu
Hodna je organizácia bohatá na otázky a spochybňovanie, ktorá od svojich pracovníkov očakáva, že sústavne budú hľadať chyby a príležitosti pre zmenu zabehaných rutín. Robia tak pomocou mítingov waigaya (článok vľavo). Tento prístup podporuje kritické myslenie a využíva latentné poznatky zamestnancov nezávisle od pozície.
3. Roboty? Nie tak rýchlo!
Väčšina priemyselných gigantov považuje roboty a automatizáciu za najlepší spôsob znižovania nákladov. Honda nie. Fabriky Honda sú intenzívne na ľudskú prácu a roboty sa dostanú k uplatneniu len tam, kde hrozí nebezpečenstvo alebo neúmerná námaha pre človeka.
Honda verí, že v preautomatizovanom prostredí strácajú montážni robotníci motiváciu. Navyše roboty nedosahujú to, čo ľudia svojou predstavivosťou, a keď raz kúpite automat, obmedzujete svoje možnosti sústavného zlepšovania, pretože robí stále to isté a tým istým spôsobom.
4. Nech riadi inžinier.
Od založenia podniku v roku 1949 boli všetci generálni riaditelia Hondy vrátane Soichira Hondu inžinieri, veteráni autonómnej jednotky pre výskum a vývoj. Obvykle sa v multinárodných firmách za najlepších vrcholových manažérov považujú odborníci na marketing, predaj či financie – len nie inžinieri.
Následok je, že na vrchole firmy sú ľudia, ktorí nevedia veľa o dizajnovaní alebo výrobe produktov, ktoré predávajú, a o logistických problémoch s tým spojených. Silné stránky šéfov Hondy sú v inovácii produktu a procesov, dizajnovaní nových modelov a techniky, ktorá ich vyrobí rýchlejšie a lepšie. Ich úspech sa nemeria číslami za kvartál, ale tým, ako dokážu podporiť individuálnu kreativitu všetkých pracovníkov a prenášať kultúru Hondy do dcérskych spoločností v iných krajinách a zabezpečiť stále zlepšovanie.
5. Prednosť má flexibilita závodov.
Na rozdiel od iných výrobcov dokáže Honda plynule produkovať viaceré automobily na tej istej montážnej linke jeden za druhým a prestavenie linky je vec hodín. Konkurentom Hondy trvá niekedy aj mesiace, než prestavia fabriku na produkciu nového modelu.
Dôvodom je inžiniersky tím, ktorý je pridružený pri každej väčšej fabrike Hondy. Okamžite sa venuje každému problému, ktorý vznikne, čím zabezpečuje, že prúd áut na linke nezačne viaznuť. Pomáha to veľmi rýchlo prestaviť produkciu a vyrábať presne podľa zmien v lokálnom dopyte. Postup je možný vďaka synchronizovanému návrhu, ktorý využíva u všetkých áut tie isté alebo podobné umiestnenia a montážne postupy napríklad pri brzdách alebo prevodovke. Montážnici nepotrebujú vedieť, ktoré auto práve montujú, pretože väčšina montáží prebieha vo fabrike podobne a nezávisle od modelu.
4,161 total views, 6 views today