4 stratégie, ako znížiť konflikty na pracovisku

Keď sú ľudia spolu a nútení spolupracovať, je vyššia pravdepodobnosť vzniku konfliktov. Je totiž jedno, ako dobre si pracovníci vzájomne rozumejú – každý z nich prináša so sebou isté špecifické priority a povahové črty, ktorými môže u iných naraziť.

Konflikty na pracovisku môžu vznikať medzi kolegami, medzi útvarmi, medzi tímami či pracovnými skupinami, medzi skupinami zamestnancov i medzi nadriadenými a podriadenými. A v prevažnej väčšine prípadov vedú k stratám produktivity.

Konflikty na pracovisku sú vec, ktorú by  mali všetci zamestnávatelia začať okamžite dávať do poriadku, ak chcú, aby ich organizácia fungovala. Tu sú štyri spôsoby, ako to možno urobiť:

1. Vytvorte smernice pre prípad konfliktov na pracovisku

Najčastejšími zdrojmi konfliktov na pracovisku bývajú osobnostné diferencie a rozdiely v komunikácii, čo je len pochopiteľné, keďže v práci sa potrebujete vzájomne rozprávať o úlohách a spolupráci.

Napriek tomu nie každý zamestnávateľ sa konfliktom na pracovisku skutočne venuje – nemajú vytvorené postupy pre riešenie konfliktu a väčšinou konflikty hodia na krk priamemu nadriadenému, alebo si  to obaja účastníci verejne “rozdiskutujú”.

Je výborné, pokiaľ zamestnávateľ poskytuje návod, ako postupovať v prípade vzniku konfliktov, kedy a ako zaangažovať iné stránky a čo sa deje, pokiaľ sa konflikt nepodarí vyriešiť. Návod by mal obsahovať aj spôsob, akým treba konflikt ohlásiť nadriadenému, a čo urobiť, aby sa zabránilo jeho opakovaniu.

2. Dajte nadriadeným tréning mediácie

Pre nadriadeného nie je jednoduché hrať v konflikte dvoch ľudí “prostredníka” a mnohí na to nemajú ani prirodzenú výbavu. Preto sa mnoho nadriadených vyhýba tomu, aby ich ich pracovníci zatiahli do konfliktu, a jednoducho im povedia, nech si to vybavia medzi sebou.  Preto keď už sa pracovník rozhodne priniesť konflikt k manažérovi a ten takto zareaguje, cítia sa podriadení často nevypočutí a sú nespokojní.

Aby manažéri  nezatvárali pred konfliktmi na pracovisku oči, potrebujú vedieť, ako sa v takejto situácii správať, aby pomohli pracovníkom znova nastoliť atmosféru spolupráce. Naučte nadriadených sprostredkovať medzi dvoma rozhádanými jednotkami a natrénujte ich negociačné zručnosti, ktoré im pomôžu lepšie načúvať, prejavovať empatiu a pochopenie voči zamestnancom a ich situácii.

A súčasne nezabudnite vytvoriť aj priestor pre to, aby sa nadriadení mohli sporom aj venovať.

3. Odstráňte priestor pre predsudky ohľadne pohlavia

Keď ide o konflikty, manažéri nevedomky posilňujú zažité stereotypy typu “mužské” a “ženské” správanie. Napríklad veria, že keď majú spor dvaja muži, tak sa to vyrieši skôr ako spor medzi dvoma ženami. Dokladá to napríklad staršia štúdia Sisters At Arms: A Theory of Female Same-Sex Conflict and Its Problematization in Organizations v Journal of Management. 

Na prekonanie tejto bariéry si potrebujú manažéri zviditeľniť, aké stereotypy  o ženskom správaní a prežívaní sa na pracovisku môžu objaviť  – napríklad že sa hádajú častejšie ako chlapi. Miesto toho, aby pri probléme tematizovali pohlavie danej osoby, potrebujú pozerať sa na problém v širokom kontexte a z pohľadu úžitku pre podnik. Berte každú osobu nezávisle od pohlavia na zodpovednosť za jej konanie a hľadajte také riešenia, ktoré predídu opakovaniu konfliktov podobného typu.

4. Vyjasnite priority

Zlá komunikácia zodpovedá možno za väčšinu konfliktov na pracovisku. Celkom na vrchole rebríčka hitparády sídlia vzájomne si konkurujúce priority. Hneď za nimi nasleduje zmätok v tom, od koho sa očakáva aká činnosť či zodpovednosť pri špecifických nových úlohách.

Pri vyjasnení priorít možno siahnuť na postupy z projektového manažmentu, kde sa stanovuje, čo potrebuje prebehnúť skôr, než sa spustí nasledovná fáza, a čo je len príjemný vedľajší efekt.

Na odstránenie zmätku  s tým, kto čo má urobiť a kedy, poslúži vyjasnenie rolí pracovníkovi  manažérov, aby sa všetci pohybovali v tom istom mentálnom priestore.

Podľa Heather R. Huhmanovej pre Entrepreneur.

 4,524 total views,  9 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.