Podniky, ktoré investujú do kultúry spolupráce, dosahujú lepšie hospodárske výsledky a majú spokojnejších, motivovanejších pracovníkov.
Rýchle tempo biznisu dnes od podnikov vyžaduje, aby boli vnútorne poprepájané a aby útvary navzájom úzko spolupracovali. Aj maličkú zmenu v podnikovej stratégii potrebuje pochopiť široká báza zamestnancov, aby sa dala čo najrýchlejšie realizovať. A všetci v podniku, nezávisle od pozície, na ktorej sú, potrebujú možnosť komunikovať kritické informácie správnym ľuďom a v správnom okamihu. To si vyžaduje kultúru spolupráce, ktorá uprednostňuje a podporuje vnútorné procesy a nástroje zamerané na vnútropodnikovú spoluprácu.
Nedávne prieskumy ukazujú, že len asi 62% zamestnancov je spokojných s tým, ako sa ich nadriadení stavajú k spolupráci, ale až 96% riadiacich pracovníkov pritom pociťuje, že neúspech biznis aktivít je zapríčiňovaný práve slabou spoluprácou. K tomu prispievajú aj iné faktory, napríklad kladenie rozvoja zručností spolupráce na nízku prioritu zo strany nadriadených, očakávania, že nejaký nový nástroj vyrieši všetky problémy, ale aj nejasné pochopenie cieľového stavu a nedostatočný pocit zodpovednosti za jeho dosiahnutie.
Ako môžete zareagovať, keď sa toto u vás prejavuje? Sú tri overené praktiky:
Začnite zhora
Vedenie podniku nastavuje tón pre zvyšok organizácie. Ak vrcholový manažment navzájom veľmi nekomunikuje alebo nespolupracuje, zvyšok organizácie pôjde v ich šľapajach. Ak to chcete zmeniť, potrebujete najprv identifikovať kľúčové vplyvné osoby vo vašej organizácii a získať ich podporu, aby šli príkladom pre tých, čo ich nasledujú. Lídri sa potrebujú dostať do kontaktu s ľuďmi a byť prístupní a otvorení pre spätnú väzbu – a to aj vtedy, ak by ich otázky bolo ťažké zodpovedať. Rôzne celozávodné stretnutia, otvorené hodiny pre zamestnancov a iné formy pravidelnej komunikácie s možnosťou priamej diskusie nielenže udajú nový tón, ale aj pomôže zlepšiť pochopenie podnikovej misie a vízie medzi zamestnancami.
Sústreďte sa na výsledky, nie na platformy
Dnes je na trhu množstvo rôznych softvérových platforiem pre spoluprácu a väčšina podnikov sa obvykle sústredí pri výbere a kúpe na ich črty a funkcionalitu. To nezriedka vedie k rozčarovaniu z výsledku, ktorý nenapĺňa očakávania, pretože pracovníci platformy nevyužívajú.
Než začnete porovnávať rôzne platformy a riešenia, mali by ste najprv identifikovať, ktoré procesy a tímy potrebujú spolupracovať. S kým spolupracujú? Aké informácie potrebujú zdieľať? Ako by vyzeral výsledok, keby veci bežali hladko? To vám umožní nielen vybrať to správne riešenie, ale vám to pomôže vytvoriť správu, ktorú budete tímom komunikovať, a spôsob merania úspešnosti.
Postupujte v malých krokoch
Zmena je vždy spojená s ťažkosťami. Bude chvíľu trvať, než sa ľudia naučia správať a robiť veci po novom a každý z nich bude mať svoju individuálnu krivku vysporadúvania sa so zmenou. Niektorí ju rýchlo prijmú a osvoja si ju, kým iným to potrvá dlhšie. Keď sa snažíte vybudovať kultúru spolupráce, nesnažte sa meniť všetko a hneď. Je vhodnejšie robiť malé kroky a vo vybraných útvaroch, než naoktrojovať celému podniku, že od zajtra sa ide „po novom“. Tak úspech, ako aj neúspech majú totiž tendenciu šíriť sa do prostredia. Znamená to pre vás aj to, že keď sa jednému tímu podarí dosiahnuť úspech a novú úroveň spolupráce, začína slúžiť ako vzor pre ostatné útvary, ktoré sa snažia podobné výsledky dosiahnuť v svojich vlastných podmienkach. Nezabudnite preto oslavovať všetky malé úspechy celoplošne!
3,756 total views, 14 views today